انتخابات ۹۰

وعده دیدار ما ۱۲اسفند پای صندوق های رای

انتخابات ۹۰

وعده دیدار ما ۱۲اسفند پای صندوق های رای

راز ماندگاری


از جمله موضوعاتی که انسان را به تاریخ وصل می کند، درک برآوردن نیازهای مبرم مردم است، چرا که فلسفه وجودی هر انسانی در خدمت به مردم درمقابل عمل معنی پیدا می کند.

از جمله موضوعاتی که انسان را به تاریخ وصل می کند، درک برآوردن نیازهای مبرم مردم است، چرا که فلسفه وجودی هر انسانی در خدمت به مردم درمقابل عمل معنی پیدا می کند.

بدیهی است آنچه به کار هر انسانی اعتماد و اعتبار می دهد ‘که بر مبنای علم ،دین ،عقل‘ آگاهی،

 تواضع،  راستگوئی، شجاعت، شرافت، پاکی، اخلا ق، مثل مردم بودن، با مردم بودن، از مردم بودن، درمیان مردم بودن، امین بودن است. با توجه به این ویژگی ها ست که جوهره هر اندیشه ای در آدمی پدید می آید. لذا انسان را به خواسته هائی که دارد خواهد رساند.

انسان های فعال ‘ موثر و نیکوکار همیشه عامل خیر و محبت هستند. این به معنی ماندگاری و ماندگار ماندن است .

موضاعات ذیل همگی به نوعی دارای راز هستند . چگونه رازی ؟ راز ماندگاری

 

**هنگامی که ماه محرم فرا می رسد و حتی قبل از شروع آن یک شور وصف ناپذیری در بین عاشقان امام حسین  ( ع ) ایجاد می شود.. چه راز و سرّی در این قضیه وجود دارد که انسانها را همانند آهن ریایی ناخودآگاه بسوی خود می کشد تا دوباره برای مصیبت های حضرت و یارانش و خاندانش به عزا و ماتم بنشیند و عزاداری کنند . هر عملی در عالم یک عکس العملی دارد. اما متناسب با آن عمل، یعنی اگر عمل انسان عمل بزرگی باشد چه خوب و چه بد به نسبت، عکس العملش هم شدیدتر خواهد بود. در این صورت اثر چنین عملی دوام بیشتری دارد. در ثانی هر عملی یک کمیت دارد و یک کیفیت و هر دوی اینها نیز در دوام اثر و ماندگاری عمل نقش دارد.

سیدالشهداء علیه السلام با حرکتش بسوی کربلا ؛ و در پایان با فدا کردن بهترین یاران و خویشان خویش در روز عاشورا  بی تردید عملی ماندگار در تاریخ بجای گذاشت. عملی که از حیث کمیت و کیفیت بی نظیر است؛ به ویژه جهت کیفیت عمل که در نهایت خلوص و تحت شدیدترین وضعیت بوده است. پس چون عمل حضرت عظیم بود و مصیبتش اعظم اینچنین ماندگار شد لذا این اثر تاریخی بعنوان یک اثر ماندگارهمیشه باقی  می ماند .

.**بی گمان قلم هم در خود رازهایی دارد که بعضی از آنها ماندگار هست . قلم یکی از نعمت های بی بدیل الهی است که کردگار علیم و حکیم، موهبت برخورداری از آن را از پگاه ازل در سرنوشت آدمی رقم زده است. نوشتار یکی از مهم ترین راه های گسترش معرفت و پرورش فضیلت شناخته می شود و نگارش از کارآمدترین شیوه های تعمیق فرهنگ ناب دینی به شمار می آید. دانشمندان از آغاز، با گرامی داشت قلم کوشیده اند تا بر دفتر اندیشه بشری سطری رقم زنند تا مصداق شایسته ای برای«و ما یسطرون» باشد.

**نویسندگان متعهد و بشردوست که رسالت خود را در قبال اجتماع انسانی و فرهنگ متعالی آن شناخته اند، با بهره مندی هنرمندانه از زبان، خواست ها و آرمان های انسان ها را بیان می کنند و با موشکافی قلم، رازگشایی ها می نمایند و ضمن روشنگری راه فضیلت و کمال، تاریکی های نادانی را از فضای زندگی آنان می زدایند و سختی ها و تلخی های حیات را با زلال اندیشه های حکیمانه و خیرخواهانه خود گوارا می سازند. خلاصه اینان اند که عدالت را پشتیبان بوده، نقاب زرین تزویر را از چهره صاحبان زر و زور می زدایند و مدافع حقوق توده های ستمدیده و مظلوم اند.

**بدون تردید پیشرفت ها، امتیازها و مزایای علمی، پزشکی ‘ دینی، ادبی و فکری ‘ ورزشی ‘ فرهنگی و هنری که جوامع پیشرفته کنونی از آن برخوردارند، مرهون کوشش و نگارش نویسندگان است و چشم اندازهای امیدبخشی که در آیینه تصورات بشرِ فردا نقش می بندد، به تلاش نویسندگان بشردوست امروز وابسته می باشد. زیرا قدرت قلمِ متکی بر حق و عدالت، از هر اسلحه ای قوی تر و برنده تر است.

پیامبر خدا(ص) می فرماید: «قلم، نعمتی بزرگ از سوی پروردگار است. اگر قلم نبود، سیاستی و دیانتی استوار نمی شد و زندگی خوشی در روزگار نبود.قلم هم در خود رازهای ماندگاری دارد که آنها را در برگ روزگار ثبت کرده است .

**کتاب ها و نوشته ها، مقالات علمی ‘ منبع و میراث ماندگاری برای نسل های آینده و خود فرد به شمار می رود تا آن جا که آن ها را جزو صدقه جاریه نیز قرار داده اند و به راستی که نفع آثار قلم، همواره ادامه دارد و پاداش آن نصیب صاحب آن می شود. پیامبر اکرم (ص) فرموده است: «آن گاه که یک فرد مؤمن از دنیا می رود، حتی اگر برگی از نوشتار از خود باقی بگذارد، نوشتاری که مطالب علمی در آن انعکاس یافته است، این برگ به صورت پرده و حفاظ و سپری او و آتش جهنم خواهد بود و او را صیانت خواهد کرد و خداوند متعال در برابر هر حرفی که در آن نگارش یافته است، شهری گسترده تر از دنیا و آن چه در آن است به وی عطا می کند». نیز از آن حضرت است که: «هر کس دانش یا سخنی از من بنگارد، پاداش او نیز همواره وجود دارد تا هنگامی که آن دانش و سخن بر جا مانده است».

**در فرهنگ دینی ما، قلم و نوشتن ارزش به سزایی دارد. خداوند در کتاب آسمانی خویش به این خلقت گران سنگ قسم یاد می کند؛ خلقتی که تجلی کننده معرفت و نورانیت علوم الهی است. ارزش این موجود بی نظیر در مکتب اسلام تا بدان جاست که یکی از وظایف پدر در برابر فرزند آموزش نوشتن به اوست

پیامبر بزرگ اسلام(ص) می فرماید: «حق فرزند بر پدر این است که نوشتن را به او بیاموزد». لذا قلمی ماندگار خواهد بود که اثری ماندگار از خود بجا می گذارد .

**علما و دانشمندان، تمام تلاش خویش را برای تبلیغ و گسترش دین اسلام به کار می برند. آنان وجودشان، همت شان و قلم شان را سپر هجوم شبهات دشمنان قرار می دهند تا اقیانوس بیکران مکتب اسلامی، هم چنان در جهان جاری باشد. پیغمبر والا مقام اسلام می فرماید: «در روز قیامت، آثار قلمی دانشمندان را با خون شهیدان می سنجند و آن گاه ارزش مداد دانشمندان و آثار قلم آنان، بر خون شهیدان برتری پیدا می کند».

**یکی دیگر از ماندگار ترین کتب ‘ کتاب قرآن کریم  و نهج البلاغه  می باشد یکی از معجزه های قرآن کریم، فصاحت و بلاغت و اسلوب بیان و یکی از امتیازات نهج البلاغه، زیبایی کلام و شیوایی بیان آن است. این گیرایی و شیوایی بیان علی(ع) به ویژه در نامه های گوناگون آن حضرت، باید برای ما در راه نوشتن الهام دهنده باشد. ما که خود را تابع مکتب اسلام و قرآن و نیز پیرو علی(ع) می دانیم، باید از زیبایی و اسلوب بیان و قدرت نوشتن آن حضرت الهام گیریم.  این کتاب خود ماندگار ترین خواهد بود و خواهند ماند .

 امام خمینی  می فرماید : قلم شما اگر ارشادی باشد، ملت را به راه راست هدایت می کند و میتواند مردم را از انحرافات نجات دهد.


- آن قدری که قلم و بیان به خدمت بشر بوده است، مسلسل ها نبودند... . قلم و علم و بیان است که می تواند بشر را بسازد، نه مسلسل و نه سایر قوای تخریب کننده.
** وقف، راز ماندگاری انسان به وسعت آینده است .

 دیگر اثری که میتواند ماندگار باشد وقف است  .وقف سنت ماندگار وجاودانی است که اهداف انسان را پایدارو ثبت میکند. افرادی در جامعه هستند که در زمان حیات دارایی و املاک خود را وقف می کنند  و یا قبل از مرگ خود وصیت میکنند همه دارایی هایشان در امور خیریه مصرف شود . لذا  برای خود اثری ماندگار می گذارند . پس از سالهای سال  هنگامی که به تابلوی مدرسه ویا درمانگاه نگاه می کنی می بینی که اثر همچنان باقی است .بله نام آنان چه در روی تابلوها و سنگ نوشته ها و چه در ذهن انسان حک شده است این خود یک اثر ماندگار محسوب می شود .

** کتب ‘ از دیگر مکانیزم هایی  است که می تواند در جامعه به تولید الگوهای اجتماعی بینجامد . مطالب و اشعاری که در گذشته  گرد آوری وسروده شده ‘ آثاردانشمندان و دانش پژوهان - نویسندگان - مورخان –معلمان و اساتید –اطبا –افرادی که در رشته های فرهنگی ‘هنری و ورزشی برای جامعه ما موثر بوده اند هر کدام به نوعی دارای اثر ماندگار هستند .

**امام خمینی علاوه بر اینکه یک حقیقت همیشه زنده است دارای یک شخصیت جهانی است  راز ماندگاری امام  همانا بیداری جامعه اسلامی و هدفش در تمام عمر گوهربار خود ‘ صرف تشکیل انقلاب اسلامی ایران بود تا اینکه نهایتا انقلاب را به پیروزی رساند  .

    رازماندگاری امام راحل، به نمایش گذاشتن حقیقت انسان بود .

 

** شهدا هم دارای اثری ماندگار هستند .شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی 8 سال  دفاع مقدس .

 

 شهدایی مانند شهید همت – شهید زین الدین – شهید باکری و شهید دکتر بهشتی و مرحومان امیرکبیر وقائم مقام فراهانی  خود اثری ماندگار در تاریخ هستند.


شهید، یعنی: راز ماندگاری انسان در دل تاریخ! رازی که تقدیر ازلی انسان های آزاده است؛ انسان هایی که جز ذات مقدس خداوند (جل جلاله)، به کسی، قدرتی و مقامی نمی اندیشند و از آنچه دارند، به خواست خدا، دل می برُند.

و شهادت، یعنی: گذشتن از خاک و پیوستن به افلاک!

 

**« نوروزهم دارای راز ماندگاری است  داستان زیبایی است که در آن، طبیعت، احساس و جامعه هرسه دست‌اندرکارند.» نوروز که قرن‌های طولانی است بر همه‌ی جشن‌های جهان فخر می‌فروشد،  جشن جهانی است و روز شادمانی زمین، آسمان و آفتاب و شکفتن‌ها و شور زادن‌ها و سرشار از هیجانِ هر «آغاز». «نوروز تنها، فرصتی برای آسایش، تفریح و خوش‌گذرانی نیست، نیاز ضروری جامعه، خوراک حیاتی یک ملت نیز هست. نوروز همه‌وقت عزیز بوده‌است؛ در چشم مغان، در چشم موبدان، در چشم مسلمانان و در چشم شیعیان مسلمان.» پس شایسته است که ما ایرانیان بر دیگر ملت‌ها فخر بفروشیم و نازش کنیم که چنین جشنی داریم. جشنی که غبار قرن‌ها آن را فراموش نکرده‌است

بدین روی تا ایرانی هست نوروز نیز هست. راز ماندگاری نوروز چیست” آورده شده‌است: - راز ماندگاری نوروز پیش از هر انگیزه‌ و پایه‌ای یکی آن است که جشن و آیین نوروز از چندین جشن و آیین باستانی ایرانی که با هم آمیخته‌اند پدید آمده است؛ دیگر آن‌که راز ماندگاری نوروز برمی‌گردد به فلسفه‌ی ژرف و شناختی که در این جشن نهفته است و آن به پایان رسیدن چرخه‌ای از آفرینش و آغاز گرفتن چرخه‌ای دیگر است. ایرانیان به شیوه‌ای نمادین در جشن و آیین نوروز بازگشت آفرینش به آغاز آن را گرامی‌می‌دارند. (دکتر میرجلال‌الدین کزازی، استاد دانشگاه)  می گوید :وحدت همه‌جانبه در حفظ هویت ملی و فرهنگی، پاسداری از زبان و ادبیاتی که بن‌مایه‌اش صداقت و تکیه‌گاهش فرّه‌ی ایزدی است.  راز ماندگاری نوروز در این است که ریشه در باورهای -عمیق یک ملت دارد و زمان و مکان با نوروز هم‌نوایی می‌کند- نوروز دمیدن روح عشق در وجود هر ایرانی است.  راز ماندگاری نوروز ریشه در نوجویی و میل انسان برای نیل به کمال حیات تازه است . ،  همه اینها راز ماندگاری نوروز است .

** اکنون به دنبال ماندگاری نو در شهرهای اراک ، خنداب , کمیجان هستیم. کاندیدای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که خود را برادر شهید و یک خادم کوچک مردم می داند . معتقد است میخواهد تحول ایجاد کند در مدت .... سال با توجه به پستهای سازمانی که داشته خدماتی را ارائه داده  و هیچگونه نیاز مادی  نداشته وندارد ولی موقعیت ایجاب می کند که اراک را به یک شهری فرهیخته و زیبا تبدیل کند . زیبایی همراه با هوای پاک . آن وقت بگوئیم با افتخار اراک مرکز استان مرکزی است .مدیریت وی بر مبنای تغییر نیست بلکه بر مبنای ماندگاری است یعنی تحول . تحول تغییر را به همراه دارد و ماندگار هست. ماندنی است و با تغییر کمی از بین نمی رود.  تحولات سیستماتیک و به روز‘ ماندگار خواهند ماند . تحول شامل تغییرات ثابت است ودردراز مدت باقی می ماند .او در برنامه خود ارتقای فرهنگ شهر اراک را دارد. در استراتژی خود ارزش ها و باورهای مجموعه شهر را افزایش خواهد داد .اراک دارای فرهنگی اصیل ولی فراموش شده .آصفری می خواهد این فرهنگ را ارتقا دهد . در دوره های قبلی نمایندگان انتظار می رفت شعارها به عمل تحقق یابد ولی متاسفانه بطور کامل صورت نگرفت.  در این دوره انتخابات اراک ‘آصفری بدنبال ثبت یک اثر ماندگار هست که فعلا آن را بعنوان یک راز بیان می کند  ایشان اظهار مینماید که این راز ماندگار را تبدیل به اثری ماندگار خواهد کرد . اثری که سالیان سال پس از آصفری و نمایندگان دیگر ‘ اراکی ها خواهند گفت این اثر ماندگار توسط آصفری نماینده  سابق مجلس شورای اسلامی شهر اراک تهیه و ثبت شد . اگر کمی به گذشته برگردیم به غیر از آثار تاریخی در اراک ‘ اثر ماندگار دیگری مشاهده نکرده ایم امیدواریم با ورود ایشان به مجلس شورای اسلامی به انتظار اثر ماندگار باشیم . این راز‘ حق مردم اراک است . زیرا در این مدت  آنچه توانسته است با لطف خدا بوده است .  بخشی از هدف  وی ایجاد مدیریت نوین و مدیریت فرایند مدار برای مردم است .هدف کار کردن کار با کیفیت و تلاش جهت ماندگاری است واستفاده از تواناییهای فردی و مشارکت نیروهای متخصص است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد